Michelin Nordic AB
Klagen gjaldt krav om informasjon om hvor mange bildekk som selges av Michelin Nordic AB, anslag utslipp av mikroplast, hva virksomheten gjør for å begrense utslipp av mikroplast og om virksomheten har planer om å fase ut eller begrense salg av slike produkter og gå over til større bruk av nedbrytbare alternativer. Virksomheten gav i tilsvaret generell informasjon om hva de gjør for å begrense utslipp og om de har planer om utfasing av produkter inneholdende plast.
Nemnda vurderte at informasjon om utslippet av mikroplast var miljøinformasjon som virksomheten pliktet å utgi. Nemnda vurderte videre at antallet solgte bildekk vil si noe om miljøpåvirkningen fra virksomhetens produkter, som potensiell mengde utslipp av mikroplast og fremtidig avfall. Oversikt over hvor mange bildekk virksomheten selger i Norge ble derfor også vurdert å være miljøinformasjon.
Virksomheten ble pålagt å gi klager en oversikt over hvor mange bildekk de selger i Norge, et anslag på utslippene av mikroplast fra bildekkene og et anslag over andelen syntetiske polymerer av det totale utslippet av mikroplast. Klager fikk ikke medhold i krav om informasjon om de ulike andelene av forskjellige typer syntetiske polymerer, da nemnda anså at informasjon om hvilke typer syntetiske polymerer som ble benyttet ville gi sammensetningsopplysninger som kunne være forretningshemmeligheter.